Kennisbank

Tips tegen stress | Over de kunst van het stoppen en de kunst van het beginnen

Dit artikel is een vervolg op het artikel: ‘Wat veroorzaakt stress & wat doet stress met je lichaam?’. Hierin heb je kunnen lezen over stresslijnen en het werkgeheugen. In dit artikel zullen er 3 tips tegen stress worden uitgelegd.

1. De kunst van het stoppen

Zoals je in voorgaand artikel hebt kunnen lezen, kun je niet al die stress-lijntjes in één keer uitgummen. Wat wel kunt doen is, voorkomen dat ze je werkgeheugen belagen, wanneer je ergens geconcentreerd mee bezig wilt zijn. Je kunt die storende, maar meestal best reële gedachten, inpakken en wegzetten. Neem bijvoorbeeld die ruzie met je partner, die je bezig houdt. Je kunt er naar kijken, er een beslissing over nemen en dan ‘het doosje’ dicht doen en ergens anders op de tijdlijn zetten. Bijvoorbeeld, je denkt: we moeten het hier over hebben. Wanneer gaan we dat doen? Vanavond. Vervolgens stuur je een mailtje naar je partner om dat af te spreken. Doosje dicht. Het kan ook zijn dat je nog helemaal niet aan een gesprek toe bent. Dan kun je beslissen om vanavond een papier te pakken en alles eens op een rijtje te zetten. Oké. Afgesproken. Doosje dicht. De kunst van het stoppen. 

2. De kunst van het beginnen

Dat gesprek met de leidinggevende, waaraan je steeds aan moet denken, begint om twee uur. Maar in je hoofd is het al begonnen. Het zeurt de hele morgen al in je kop. Niet doen. Begin niet voor je wilt beginnen. Dat is heel onproductief. Je kunt in je agenda schrijven dat je om half twee het gesprek gaat voorbereiden. Des te concreter je opschrijft wat je om twee uur gaat doen, des te gemakkelijker krijg je het doosje dicht. Bijvoorbeeld een overzicht maken van situaties waarin je kwaliteiten tot zijn recht komen. Een overzicht maken van je leermomenten. En een overzicht van je wensen. Als je dat hebt besloten kun je het doosje dicht doen. Je kunt bijvoorbeeld ook besluiten dat je er in de lunchpauze met een collega over wilt sparren. In ieder geval het doosje sluiten en dichtlaten, totdat een volgende stap wilt maken in dit traject.

3. Plan in tijd en niet in taken

We zijn erg gewend om in taken te plannen. Dan en dan ga ik dit afmaken. Maar juist doordat je vooraf besluit dat je het af wilt maken, bouw je stress in. Als je daarvan geniet, prima. Er zijn genoeg mensen die het prettig vinden om steeds tegen de deadline aan te werken. Het kan dan ook heel effectief zijn. Het helpt om concentratie op te bouwen. Maar als je wilt ontstressen, kun je beter in tijd plannen dan in taken. ‘Van 11 tot 12 ga ik daaraan werken. Ik ga lekker hard aan het werk, en kijk wel hoever ik kom. Om twaalf uur kijk ik of het klaar is en anders bedenk ik wat de eerstvolgende actie is die ik moet doen. Ik plan een ander moment om daar verder aan te gaan werken.’ Zo kun je echt aandacht geven aan wat op dat moment je aandacht waard is.

Als je meer wilt weten over de kunst van het stoppen, de kunst van het beginnen, en aandacht geven aan de dingen op zijn tijd, kun je het prachtige boekje lezen van Wil Derkse: Een levensregel voor beginners. Benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijkse leven. In hoofdstuk 4 gaat het over benedictijns timemanagement.


Meer lezen over stress? Of wilt u het eerste gedeelte van dit artikel lezen? Onze experts hebben diverse artikelen voor u geschreven over dit onderwerp en hebben een dossier opgesteld met de meestgestelde vragen rondom stress- en burn-out coaching.