Kennisbank

Als arbeidskundig expertisecentrum is het op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen enorm belangrijk.

We willen die kennis graag gebruiken om u en uw organisatie te helpen. Om die reden delen wij onze kennis en ervaring.

Kennisbank

Wat veroorzaakt stress & wat doet stress met je lichaam?

4w5a9718-min_1_20200506_190521

Men kan stress op verschillende manieren bekijken en definiëren. De zienswijze die we hier presenteren, levert verrassend veel herkenning op bij onze cliënten. En geeft tegelijk mooie handvatten voor meer ontspanning in leven en werken.

Stresslijnen

Als je aan iemand vraagt wat de laatste keer was dat hij of zij heerlijk heeft gewerkt zonder ook maar enig gevoel van stress, komen er verhalen als: ‘Toen ik bezig was met dat ontwerp en pas op het moment dat het klaar was, zag hoe laat het was’. Of: ‘Toen ik aan de gang was in de tuin, verstand op nul, blik op oneindig’. Geen-gevoel-van-stress kan dus gepaard gaan met heel intensief werken.

Stel je begint ‘s morgens om acht uur te werken, je weet wat je moet doen, je bent geconcentreerd bezig, en als er om tien uur een pauze is, ben je al een heel eind. Heerlijk gewerkt. Geen stress.

Wanneer begint stress? Stel je voor dat je opnieuw om acht uur begint, maar je weet dat het echt om tien uur klaar moet zijn: Om tien uur begint de presentatie. Dan komt stress in beeld. Er komt een extra lijntje. Je bent aan het werk, af en toe komt de gedachte: ga ik het redden….?

Misschien komt er nog een stress-gedachte bij: ‘Wat ben ik toch een sukkel. Ik had eerder moeten beginnen. Waarom stel ik altijd alles uit!’

Zo kunnen nog veel meer stresslijnen zijn:

  • Je hebt ’s morgens ruzie gehad hebt met je partner. Het geeft je een voortdurend vervelend gevoel.
  • Je hebt ’s middags een onverwachte afspraak met je leidinggevende over je functioneren.
  • Je hebt groeiende zorg over de gezondheid van je dochter.
Werkgeheugen

Zo komt er stress in je hoofd. Natuurlijk is het niet zo dat je de hele tijd aan al die stress veroorzakende aspecten denkt. Hoe gaat het dan?

Je kunt ervan uit gaan dat je maar aan een ding tegelijk kunt denken. Als je aan twee dingen denkt, denk je niet tegelijk aan twee dingen, maar wisselen die dingen elkaar af, zonder dat je je ervan bewust bent.

Er is maar een kamertje in je hoofd, dat je bewust kunt benutten: je werkgeheugen. Als je geconcentreerd bezig bent met je werk, gebruik je daarvoor je werkgeheugen. Als terwijl je bezig bent de zorg komt of je op tijd klaar zult zijn, duwt die gedachte de inhoud van het werkgeheugen eruit om zelf ruimte in te nemen. Vervolgens concentreer je je weer op je werk, duwt deze aandacht voor je taak de zorgelijke gedacht weer naar de achtergrond. Met veel stress-lijntjes zijn er veel wisselingen in je werkgeheugen en dat maakt je onrustig. Stress!


Meer weten over stress? Of wilt u tips tegen stress? Onze experts hebben diverse artikelen voor u geschreven over dit onderwerp en hebben een dossier opgesteld met de meestgestelde vragen rondom stress- en burn-out coaching.