Skip to main content

«  Bekijk onze kennisbank

Ik ben ADXpert voor jou | Leger des Heils

5 maart 2025

3 min leestijd

Door Ilse van der Steen

 

‘We werken al meer dan vijf jaar naar volle tevredenheid samen met ADXpert.’ Anne en Joyce van het Leger des Heils delen hun ervaringen met de dienstverlening van ADXpert, waarbij ze vooral de persoonlijke betrokkenheid en het belang van bedrijfsmaatschappelijk werk willen benadrukken.

Anne: ‘Mijn naam is Anne en ik ben HR-adviseur bij Leger des Heils. Dit doe ik nu ruim vier jaar. Ik adviseer en ondersteun teammanagers onder andere bij langdurig verzuim van medewerkers en heb contact met ADXpert voor tweede spoor trajecten en andere coachingsvraagstukken. Dan springen ze in om advies te geven.’

Joyce: ‘Ik werk nu bijna acht jaar bij Leger des Heils als HR-adviseur. Ik was betrokken bij de opstart van de samenwerking met ADXpert. We zijn gestart met arbeidsdeskundige onderzoeken en daarna ook tweede spoortrajecten, werkplekonderzoeken door de bedrijfsfysiotherapeut en recent met bedrijfsmaatschappelijk werk.’

Joyce: ‘We hebben vooral gekozen voor ADXpert omdat de arbeidsdeskundige goed beviel en er snel gehandeld werd. Bij andere bureaus duurde het soms te lang voordat we een rapport ontvingen en was het niet concreet genoeg, maar nu kunnen wij ook snel en kwalitatief doorpakken en dat is wel wat waard.’

Wat vinden jullie belangrijk aan een arbodienst?

Anne geeft antwoord: ‘Het is belangrijk dat de lijntjes kort zijn en dat er voor en na een gesprek gespard kan worden. We kunnen de coach altijd bellen en er wordt meegedacht met elkaar. We hebben een aantal keer per jaar een multidisciplinair overleg waarin we vraagstukken bespreken. Daar haal je altijd nieuwe ideeën of tips uit.’

Joyce vult aan: ‘Je bent meer een sparringpartner geworden. Dat is heel fijn en helpend om te kijken wat het beste is voor de medewerker. Ook is het prettig dat alles onder één dak is, zodat we de zekerheid hebben dat we terechtkunnen. We maken namelijk ook gebruik van de bedrijfsfysiotherapeut. Zij doet voor ons de werkplekonderzoeken, wat we als positief ervaren. Ze denkt met je mee, maakt snel afspraken en ze is ook pragmatisch. Het gaat er niet alleen om de meest geavanceerde hulpmiddelen voor te stellen, maar vooral ook om praktische oplossingen die haalbaar zijn in de dagelijkse praktijk.’

‘We hebben vooral contact met coaches, arbeidsdeskundigen, de bedrijfsmaatschappelijk werker en de bedrijfsfysiotherapeut. Dat bevalt goed en de samenwerkingen lopen gewoon prima. Wat ik waardeer is echt de persoonlijke betrokkenheid en de korte lijnen. De menselijke factor en de persoonlijke betrokkenheid voor onze medewerkers en voor het Leger des Heils vinden we heel fijn.’

‘Vooral voor de verplichtingen vanuit de Wet verbetering Poortwachter nakomen en bij juridische stukken. Als iets vast lijkt te lopen, bedenken we oplossingen met elkaar. Het is prettig dat coaches bij tweede spoortrajecten een helikopterview hebben, creatief zijn en ook buiten de organisatie denken.’

‘Medewerkers hebben soms te maken met verlies van hun functie bij langdurige ziekte. Dan bieden de coaches goede begeleiding en een frisse blik. Er is balans tussen wat er moet gebeuren en er is empathie en inlevingsvermogen voor de medewerker.’ Dat sluit aan hoe wij als organisatie werken.'

‘We zijn ruim vijf jaar geleden begonnen met het aanbieden van bedrijfsmaatschappelijk werk destijds nog bij onze vorige arbodienst. Soms hadden we te maken met uitval van medewerkers waarbij deels werk-, maar ook privé gerelateerde zaken van invloed waren. Het werken met onze deelnemers is heel mooi, maar kan tegelijk ook veel van een medewerker vragen en we zagen dat medewerkers echt worstelen om bepaalde ballen in de lucht te houden. We hebben toen besloten dat we als organisatie meer tools willen aanbieden aan onze medewerkers. We willen bedrijfsmaatschappelijk werk vooral preventief inzetten, maar dat is in de praktijk niet altijd haalbaar. We zetten het zowel reactief als preventief in om langdurig uitval te voorkomen.’

Hoe zijn jullie voor bedrijfsmaatschappelijk werk bij ADXpert terecht gekomen en hoe ervaren jullie deze dienst en samenwerking? 

‘De bedrijfsmaatschappelijk werker die verbonden is aan onze organisatie heeft tijdelijk, door omstandigheden, minder capaciteit. Vandaar dat we echt omhoog zaten omdat er echt wel behoefte ligt vanuit de organisatie. We wisten dat ADXpert ook deze dienstverlening had en we kennen ook de bedrijfsmaatschappelijk werker. We kunnen helaas geen ervaringen delen van collega's omdat je natuurlijk geen inhoudelijke terugkoppelingen krijgt. Wat er besproken wordt tussen de medewerker en de bedrijfsmaatschappelijk werker is natuurlijk allemaal vertrouwelijk.’ ‘Wat we zelf merken is vooral de flexibiliteit van de bedrijfsmaatschappelijk werker, ze pakt door en is erg zorgvuldig. Ze geeft ook aan dat als je iemand aanmeldt dat ze dan die week nog contact legt en een afspraak maakt. Als de intake is geweest dan krijg ik netjes een e-mail met hoeveel gesprekken ze indiceert.. Het gaat snel, vloeiend en zorgvuldig.’

Zouden jullie bedrijfsmaatschappelijk werk aanraden aan anderen? 

Joyce geeft aan: ‘Ik vind dit echt iets moois om aan medewerkers aan te kunnen bieden. Je kan ze verder op weg helpen om in hun werk en/of privéleven nog sterker te worden, of dat ze iets een plekje kunnen geven. Dat is echt een meerwaarde die je als organisatie kan bieden.’

‘Dan komen er eigenlijk twee dingen naar voren. Dat is dan de snelheid. Trajecten worden snel opgepakt. Je hoort elders nog wel eens dat er sprake is van lange wachtlijsten, dat ervaren wij niet bij ADXpert. En daarnaast natuurlijk dat alles onder één dak is. Het contact met de bedrijfsmaatschappelijk werker is ook heel fijn en ze weet vanwege haar achtergrond de hoed en de rand van het werkveld. En als blijkt dat andere diensten/oplossingen beter passen bij de medewerker geeft ze dit ook aan en kunnen we dit gewoon met ADXpert verder oppakken.’

Ilse van der Steen

Online Marketing Strategist Team Marketing