Kennisbank

Aandachtspunten voor de werkgever bij coronaherstel

Het is geen vereiste om medische kennis te hebben als werkgever of als leidinggevende om een zieke werknemer te begeleiden bij het herstel. Zo ook bij een werknemer die corona heeft gehad en daar de langdurige gevolgen van ondervindt. Om een werknemer goed bij te kunnen staan, is het van belang om een aantal punten in het oog te houden. Deze hebben wij voor u op een rijtje gezet.

  • Wettelijk gezien mag een werkgever niet vragen waar de werknemer last van heeft. Bij corona ligt dat wat gevoeliger: vaak is het bekend dat de werknemer corona heeft (gehad) vanwege besmettingsgevaar en quarantaineperiode. Wij raden aan om als werkgever of leidinggevende echter niet de positie van de bedrijfsarts in te nemen, maar om kennis over corona slechts te gebruiken om de werknemer meer te kunnen begrijpen.
  • Wat een werknemer wil is vaak een betere voorspeller van succes bij de re-integratie dan wat men kan. Dat betekent dat een werknemer voor taken kiest waar hij zich prettig bij voelt en energie van krijgt.
  • Hou er oog voor dat een werknemer over het algemeen een betere band heeft met een directe leidinggevende dan met een andere manager in het bedrijf. Deze leidinggevende heeft een belangrijke rol in het herstel van de werknemer en heeft daarom goede steun nodig vanuit de organisatie.
  • Met name bij langdurige coronaklachten moet er rekening worden gehouden met een langdurige hersteltijd, die erg grillig kan verlopen. Te snel willen is geen optie en kan leiden tot een terugval. Vraag bij twijfel advies aan een professional.
  • Zorg ervoor dat er een zichtbaar en herkenbaar aanspreekpunt is binnen de organisatie. Zo is het duidelijk voor werknemers waar zij terechtkunnen met vragen en problemen.

Een professional inschakelen? Bij ADXpert hebben we inmiddels veel ervaring met dit onderwerp en we staan u graag bij.