Waarom een PMO?

Een gezonde medewerker is de basis van een gezond bedrijf. Veel werkgevers kiezen voor een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) vanuit de gedachte dat bij verzuimbeleid voorkomen beter is dan genezen. Liever de juiste maatregelen vooraf, dan het geld uitgeven aan re-integratie en vervanging van een zieke medewerker.

Is PMO verplicht of niet?

Een PMO is in ieder geval verplicht als een werknemer erom vraagt. Goed werkgeverschap heeft oog voor de medewerkers. Als werkgever moet je het aan je mensen aanbieden. Zo staat het in de Arbowet: ‘De werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan, dat erop is gericht de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de werknemers met zich brengt zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken (art. 18). Dit artikel geldt voor iedere werkgever, dus ook als je maar weinig mensen in dienst hebt.

Goed om te weten dat een medewerker nooit verplicht kan worden om mee te doen aan een PMO.

Wat is een PMO

Een PMO is een medisch onderzoek, zonder dat er meteen sprake is van concrete klachten of van ziekte. Een PMO begint met een plan. In veel gevallen is de uitkomst van een RI&E een nuttig aangrijpingspunt om het PMO-plan op te stellen. Een PMO kan erg laagdrempelig zijn: jaarlijks of twee jaarlijks de basisvragenlijst. Het kan ook persoonlijker en op maat. Iedere medewerker wordt gezien door de bedrijfsarts en bespreekt de uitkomsten van het onderzoek.

Bij een PMO kan gekozen worden voor gerichte vragen, die preventieve aandachtspunten bij bepaalde beroepsgroepen, bijvoorbeeld het gehoorapparaat bij docenten of emotionele aspecten bij beroepsgroepen die veel te maken hebben met trauma’s.

Duurzame inzetbaarheid

Een belangrijk aspect van een PMO is dat de resultaten op bedrijfs- en groepsniveau worden teruggekoppeld (>15 medewerkers). Bedrijven en organisaties die ervoor kiezen om het PMO periodiek in te zetten, kunnen het beleid rondom vitaliteit en gezondheid op de werkvloer hierop zinvol afstemmen. Zo wordt PMO een waardevol instrument om hoge verzuimcijfers te voorkomen of terug te dringen.

PMO in drie stappen:

Een PMO kent drie stappen: ontwerp, uitvoering en nabespreking.

1. Ontwerp

Wij beginnen een PMO altijd met een goed en diepgaand gesprek met de werkgever. ADXpert vindt het belangrijk dat een PMO doelmatig, uitvoerbaar en proportioneel wordt vormgegeven. De kosten en inzet moeten in verhouding staan tot het resultaat. Ons bedrijf staat bekend om zijn pragmatische aanpak en dat willen we graag zo houden.

Acceptatie van het proces door de mensen op de werkvloer is essentieel voor goede resultaten. Daarom besteden we in het plan ook veel aandacht aan goed communicatie.

2. Uitvoering

Voor het onderzoek staat het gebruiksvriendelijk gezondheidsportaal ‘Gezondwerkt’ voor u klaar. Gezondwerkt biedt u veel gemak, bespaart u kosten, is snel en zorgt voor een professionele uitstraling. Uiteraard is dit softwarepakket passend gemaakt voor alle verplichtingen van de AVG.

3. Nabespreking

ADXpert zorgt voor een snelle rapportage. Op het moment dat we samen starten, plannen we alle afspraken. Met werkgevers bespreken we de resultaten op groepsniveau. Onze expertise zorgt ervoor dat we adviezen kunnen geven die het verschil gaan maken.  Afhankelijk van de gekozen variant kunnen er ook nabesprekingen zijn met de medewerker. De uitkomst van de gesprekken die we voeren, onderscheiden zich door positieve en concrete aanbevelingen voor een gezonde en vitale toekomst.

Investering

Mede door ons gebruiksvriendelijke en geavanceerde softwarepakket kunnen we u en uw medewerkers gemakkelijk ontzorgen bij het uitvoeren van een PMO. Over de kosten van  een door ons verzorgd PMO kunnen we meer zeggen als we het op maat gemaakte programma met u hebben ontworpen. Het zal u niet tegenvallen. Arbeidskundig Expertisecentrum ADXpert levert optimale kwaliteit tegen marktconforme tarieven.

Een vrijblijvende offerte aanvragen

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan

Wij staan voor u klaar!

Ons team van specialisten staat voor u klaar! U kunt ons telefonisch bereiken op 085 - 27 33 409 of ga naar contact en maak gebruik van ons contactformulier.

Wij werken o.a. voor:

Daka
CBT Rijnmond
Antwan Hoveniersbedrijf
HNG-Groep
De Jong
RSG Ter Apel
SMO
IV-Groep
FRENOFLEX

© 2016 - ADXPERT Arbeidskundig Expertisecentrum | Privacybeleid