Kennisbank

Als arbeidskundig expertisecentrum is het op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen enorm belangrijk.

We willen die kennis graag gebruiken om u en uw organisatie te helpen. Om die reden delen wij onze kennis en ervaring.

Dossier

Thuiswerken

Vanuit huis werken wordt steeds normaler. Net zoals op de werkvloer, is ook op de thuiswerkplek werkgever verplicht om te zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor werknemers. Dit wordt ook wel de zorgplicht genoemd. Wilt u weten waar zo'n thuiswerkplek wettelijk aan moet voldoen, of wat nu precies uw verantwoordelijkheid als werkgever is? In dit dossier beantwoorden onze experts een aantal veelgestelde vragen rondom thuiswerken.

Waar ben ik als werkgever verantwoordelijk voor als mijn werknemer thuiswerkt?

Zoals al eerder beschreven is het van belang dat u ervoor zorgt dat de thuiswerkplek van uw werknemer voldoet aan een gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Dit kan per werknemer verschillen en is dus erg persoonlijk. 

Belangrijk is, dat werkgever en werknemer actief bezig zijn met dit onderwerp. Overleg met uw werknemers wat er verwacht wordt en hoe de thuiswerkplek optimaal kan worden ingericht om klachten te voorkomen. 

Een optie om dit vast te leggen is door middel van een RI&E. Hierin worden de arbeidsrisico's omschreven, geëvalueerd en worden maatregelen aangehaald om deze risico's te voorkomen. 

Voor een RI&E kunt u zich laten adviseren door onze arbodeskundigen.

Waar is mijn werknemer zelf verantwoordelijk voor tijdens het thuiswerken?

Voor de werknemer is het van belang dat er tijdig een gesprek wordt gevoerd met werknemer, wanneer de werknemer mogelijke klachten ervaart. Zo kan er gezamenlijk naar een oplossing worden gezocht en kan u eventuele klachten voorkomen.

Wat zijn wettelijke verplichtingen rondom een thuiswerkplek?

Bij het inrichten van een thuiswerkplek is het belangrijk om de ergonomische beginselen aan te houden. 

Hiermee wordt onder andere bedoeld:

  • Een goede positie van het beeldscherm ten opzichte van uw houding;
  • Het op elkaar afstemmen van de stoel- en tafelhoogte, zodat de armen een ontspannen houding aan kunnen nemen;
  • De muis dichtbij het lichaam plaatsen en de stoel zo instellen dat voeten, bovenbenen en onderrug goed worden ondersteund. Bij een laptop is het nodig om een extra toetsenbord, een muis en eventueel een beeldscherm te gebruiken.

Deze ergonomische beginselen zijn niet specifiek terug te vinden in een wettelijke regeling. Meer tips over het inrichten van een thuiswerkplek zijn te vinden in deze infographic van TNO, ARBO en VMN.

Wat zijn wettelijke verplichtingen rondom psychosociale arbeidsbelasting, zoals werkdruk of stress, door thuiswerken?

Net als algemene risico's moet u als werkgever ook inventariseren en evalueren welke psychosociale risico’s mogelijk kunnen optreden voor uw werknemers. Psychosociale risico's zijn alle factoren die op kunnen treden tijdens het thuiswerken en stress of werkdruk veroorzaken bij uw werknemer.

Ook voor deze risico's is het van belang dat er maatregelen worden genomen door u als werkgever om deze risico's te minimaliseren. Communicatie tussen werknemer en werkgever is hierin cruciaal.

Wat zijn wettelijke verplichtingen rondom een thuiswerkplek met beeldscherm?

Wanneer uw werknemer met een beeldscherm werkt tijdens het thuiswerken, gelden er extra verplichtingen. De eisen zijn onder andere: 

  • De mogelijkheid tot afwisseling tussen beeldschermactiviteiten en andere werkzaamheden of rustmomenten;
  • Het beeldscherm op de thuiswerkplek moet van goede kwaliteit zijn, gemakkelijk te kantelen zijn en mag niet weerspiegelen;
  • Een comfortabele houding moet mogelijk zijn voor uw werknemer;
  • Het beeldscherm en toetsenbord moeten los te koppelen zijn in verband met de juiste werkhouding van uw werknemer; 
  • Wanneer problemen voordoen aan de ogen, mogelijk veroorzaakt door het beeldschermwerk, bent u verplicht om uw werknemer de mogelijkheid te bieden om passend onderzoek te laten uitvoeren;
  • De juiste software en programma's moeten beschikbaar zijn voor werknemer op de thuiswerkplek.

  • Succesvol verstuurd

    We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Advies over uw aanpak of hulp nodig?

    Bel ons op 085 27 33 409 of laat u terugbellen.