Kennisbank

Thuiswerken | 3 aandachtspunten voor werkgevers

In mijn dagelijkse praktijk als arbeidsdeskundige word ik dagelijks geconfronteerd met de voor- en nadelen van thuiswerkende medewerkers. Ik wil graag 3 aspecten met u delen.

1. Thuiswerken met alleen een laptop mag niet. 

Het is de bedoeling dat bij een thuiswerkplek het toetsenbord en beeldscherm niet aan elkaar verbonden zijn. Er is òf sprake van een apart beeldscherm òf van een los toetsenbord. In de zoom- en teamsgesprekken die ik de afgelopen weken gevoerd hebt gaat minimaal 50% van de werknemers in de fout, zo is mijn inschatting. Daar is de werkgever verantwoordelijk voor. Als er meer dan 2 uur per week thuisgewerkt wordt is de werkgever verantwoordelijk voor de inrichting van de werkplek. In ons dossier vindt u een goede samenvatting van de wet- en regelgeving rondom thuiswerken. 

Tip: Regel losse toetsenborden.

2. RI&E's zijn niet compleet. 

In 2019 heeft onze hogere veiligheidskundige bij ADXpert een nieuwe RI&E opgesteld. Hij is bij alle medewerkers die regelmatig thuiswerken langs geweest om de thuiswerkplek te inventariseren. Zo zijn in onze RI&E foto's te zien van diverse studeerkamers en zolderwerkplekken. 

Tip: Laat een update van de RI&E maken.

3. Thuiswerken bevordert herstel. 

In de afgelopen 2 weken sprak ik verschillende zieke werknemers met energetische en/of fysieke klachten. Zij zijn door het thuiswerken veel beter in staat om op te bouwen in uren en taken. Dat komt vooral door:

  1. Geen energieverlies door het reizen;
  2. Er zijn meer en kwalitatief betere herstelmomenten tussendoor. Even kunnen liggen (rugklachten), in de tuin zitten, stukje fietsen of wandelen, iets hobbymatigs doen als muziekmaken of lezen;
  3. De werktijd kan eenvoudiger over een langere tijd verspreid worden. In plaats van 8 uur achtereen nu 8 uur verdeeld over de dag;
  4. Beter in staat om te concentreren. Er is geen afleiding van collega's in de kantoortuin;
  5. De output is hoger omdat er meer focus is, minder overleg en vergaderingen en minder sociale interactie.

Wilt u meer lezen over de verantwoordelijkheden van u als werkgever wanneer uw werknemer thuis werkt? Lees meer in het dossier over thuiswerken, opgesteld door onze experts.

Vaker dit soort artikelen lezen? Schrijf u dan onderaan deze pagina in voor onze nieuwsbrief.