Kennisbank

Als arbeidskundig expertisecentrum is het op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen enorm belangrijk.

We willen die kennis graag gebruiken om u en uw organisatie te helpen. Om die reden delen wij onze kennis en ervaring.

Kennisbank

Rouw en verlies

Veel verzuimklachten hebben te maken met verlies. Iedereen krijgt een keer in zijn leven te maken met rouw en verlies, en vooral het verlies van dierbaren kan een grote impact hebben. Toch hebben we in organisaties rouwverlof of verzuim gerelateerd aan rouw niet altijd goed geregeld. Volgens CBS-cijfers blijken veel medewerkers vaak langer dan een week afwezig na het verlies van een naaste. Er zijn al voorstellen aan het kabinet gedaan om een wettelijk rouwverlof van twee weken in te voeren, maar voorlopig blijft het bij moeizame overleggen. Het is wel opgenomen in een aantal nieuwe CAO’s.

Diverse vormen van verlies

Naast het verlies van een dierbare kan ook het verlies van gezondheid (chronische ziekte), werk (reorganisatie), contact (scheiding of contact met kinderen) en toekomstplannen (ongewild kinderloos, zieke partner) of een ingrijpende gebeurtenis (brand, enz.) ervoor zorgen dat je leven op zijn kop komt te staan. Denk bijvoorbeeld ook aan rouw of verlies bij een dierbare in de palliatieve fase of met dementie.

Het verlies kan weer gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je vertrouwen in jezelf of in de toekomst, je identiteit of zingeving in je leven. Praktisch kan het ook grote financiële gevolgen geven.

Werkgeversrol bij rouw

Goede aandacht bij rouw door een werkgever draagt bij aan behoud van de medewerker. Organisaties worstelen vaak hoe om te gaan met medewerkers die met verlies te maken krijgen. Bij burn-out klachten blijkt dat meer dan 66% van de werknemers aangeeft dat verlies een deel van de oorzaak is. “Neem je tijd” wordt vaak gezegd maar is dat ook wat er in de praktijk gebeurt en wat iemand nodig heeft? Verzuim is niet altijd de oplossing, werk kan ook helpend zijn en is misschien nog het enige dat “normaal” blijft.

Rouw of verlies geeft vaak chaos in je hoofd. Vraag dus liever niet aan een medewerker “Wat heb je nodig?” maar kom met voorbeelden en opties en laat de medewerker een keuze maken. Hou als werkgever goed contact met de medewerker. De eerste keer weer naar het werk gaan, kan heel lastig zijn. Spreek concreet af met elkaar wat voor de betreffende medewerker nodig is. Bijvoorbeeld wel of niet klantcontact, wel of niet apart gaan zitten van collega’s e.d. Flexibel werken kan een goede oplossing zijn. Bijvoorbeeld een halve dag per week vrij kan in het begin fijn zijn voor het regelen van praktische zaken. Bij rouw is het heel normaal dat je heen en weer geslingerd wordt tussen verlies/emotie en onderzoek naar hoe je verder gaat in het leven. Dat kan per dag verschillen.

Niet iedereen gaat op dezelfde manier om met rouw en emoties. Vraag als collega gewoon of de medewerker het er op dat moment juist wel of niet over wil hebben. Let ook op cultuurverschillen. Maak bijvoorbeeld in een team duidelijk hoe collega’s ermee omgaan en wat zij gewend zijn, want dat beïnvloedt de communicatie met de medewerker.

Als werkgever hou je een belangrijke rol. Het tweede jaar na een verlies kan voor een medewerker soms zwaarder zijn dan het eerste. Vraag regelmatig bij een medewerker na, ook over de gevolgen van het verlies. Wat zijn moeilijke momenten? En dan meedenken wie of wat kan helpen. Doe bijvoorbeeld iets persoonlijks en attents op speciale data. Goede aandacht kan zoveel betekenen!