Expertises

Een arbodienst met een aanpak op maat

Kijken wat werkt, en dat vervolgens herhalen. Dat is het fundament van onze arbodienst. Op deze manier kunnen we snel oplossingen bewerkstelligen op het gebied van verzuim en uitval. Graag gaan we de samenwerking aan met jou of je hrm-partner!

Ga met ons de samenwerking aan

4w5a0020_4_20211224_120329

Waarom de arbodienst van ADXpert?

Communicatie

Wij zien verzuim als een gezamenlijk probleem. Daarom is het belangrijk om met elke partij goed te communiceren. We organiseren regelmatige overlegmomenten, bijvoorbeeld voor een arbeidskundig consult of een bezoek aan de bedrijfsarts.

De-medicalisering

Niet een bedrijfsarts, maar onze arbeidsdeskundige voert de gesprekken met werknemers die in verzuim zijn. Samen kijken zij hoe het verzuim verminderd of beëindigd kan worden. Zo de-medicaliseren wij de problematiek.

Waarmee helpt onze arbodienst?

Arbodienstverlening

Wij bieden onze arbodiensten aan onder de naam ‘doen-wat-werkt’. Onze aanpak is pragmatisch, met het doel de emotionele, organisatorische en financiële schade van verzuim door ziekte te beperken. 

Ons adagium is: kijk wat werkt en doe daar meer van. Stop met wat niet werkt en bedenk iets anders. Door onze voorsprong in kennis kunnen we bij hoofdpijndossiers oplossingen voorstellen die zowel voor werknemer als werkgever perspectief bieden.

Het liefst bieden we een all-inclusive pakket op maat aan, waardoor we op het gebied van verzuim een partner kunnen zijn voor de hrm’er of werkgever. Bij zo’n pakket hoort niet alleen een arbeidsdeskundig onderzoek, een tweede-spoortraject en een bedrijfsarts, maar bijvoorbeeld ook de coaching van teamleiders, begeleiding tijdens het bezoek van een werknemer aan het UWV en beroeps- en bezwaarzaken tegenover een beslissing van het UWV. We kunnen de arbodienstverlening ook aanbieden op verrichtingenbasis.

Wat maakt onze arbodienstverlening uniek?
  • De start: bij of zelfs nog vóór de ingangsdatum nemen we de dossiers van langdurig zieken door en bespreken we concrete acties. Bij de start scannen we ook alle personeelsdossiers op bijvoorbeeld no-riskers, vangnetters en te veel betaalde afdrachten.
  • De-medicalisering: naast de inzet van een bedrijfsarts is het onze arbeidsdeskundige die gesprekken voert met werknemers die langdurig in verzuim zijn of dreigen te komen. Samen met de werknemer (en eventueel diens partner) kijken wij wat effectief en gewenst is voor de toekomst. Aan onze bedrijfsartsen stellen we altijd specifieke vragen.
  • Communicatie: wij zien verzuim als een gezamenlijk probleem en overleggen met de teamleiders, bijvoorbeeld voor een arbeidskundig consult of een bezoek aan de bedrijfsarts. We geven gevraagd en ongevraagd advies.

Meer weten over:

Eigenrisicodrager voor de Ziektewet

Steeds meer werkgevers kiezen voor eigenrisicodragerschap Ziektewet, afgekort ERD ZW. Ze nemen afscheid van het UWV. Dat is vaak een goede beslissing. Door ERD ZW te worden, bespaart u jaarlijks een flink bedrag. Wel is het belangrijk om een deskundige en goed bereikbare partner te hebben. ADXpert heeft zich op dit gebied als specialist ontwikkeld. 

Wat kan ADXpert voor u betekenen? Samen met u maken wij een afweging tussen kansen en risico’s. Wij zorgen voor een adequate en effectieve handelswijze en ontzorgen u gedurende het hele proces. We begeleiden uw ex-werknemer op een persoonlijke en adequate wijze, zodat hij niet langer dan nodig voor uw rekening komt.

Risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E)

Een risico-inventarisatie & evaluatie, of RI&E, is een onderzoek naar de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van werknemers in een organisatie. Voor elke werkgever met werknemers in dienst is het laten uitvoeren van een RI&E verplicht volgens de Arbowet. De RI&E is een van de vier aandachtspunten waar een inspecteur van SZW op let tijdens een bezoek. Het ontbreken van een RI&E vormt een groot risico bij een inspectieonderzoek en zeker als er iets fout gaat. Al honderden bedrijven zijn door ADXpert geholpen aan een pragmatisch ingevulde RI&E.

Als werkgever beslist u na een inventarisatie van alle risicofactoren welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd in uw organisatie. De RI&E hoeft slechts één keer worden uitgevoerd in een bedrijf. Daarom blijft het bij een eenmalige investering. Het blijven actualiseren van het document is wel belangrijk. Wanneer er binnen het werkproces aanzienlijke veranderingen plaatsvinden, moet de RI&E op de betreffende punten worden bijgewerkt. Dit geldt ook voor wijzigingen die betrekking hebben op de werkomstandigheden of gebruikte techniek.

Werkwijze
Stap 1. Inventarisatie

Om een goed en volledig beeld te krijgen maakt de arbodeskundige een rondgang door het bedrijf en bestudeert hij relevante beleidsdocumenten. Daarnaast interviewt hij sleutelfiguren en andere werknemers. Zo brengt hij de risico’s in kaart. Hij let daarbij op drie soorten risico’s: fysieke risico’s (bijvoorbeeld tillen en beeldschermwerk), psychosociale risico’s (stressfactoren) en veiligheidsrisico’s.

Stap 2. Evaluatie

Na de inventarisatie vindt er een ordening plaats. Welk risico heeft de hoogste prioriteit? Hoe groot is de kans op dit risico en hoeveel personen zijn betrokken bij een eventueel ongeval? Wat vinden de werknemers belangrijk? Wat is de mogelijke impact van een veiligheidsrisico? Welke keuze zou de leidinggevende maken?

Stap 3. Plan van Aanpak.

Op basis van de inventarisatie en evaluatie ontwerpt de arbodeskundige een plan van aanpak. Wat moet er gebeuren? Door wie en binnen welke termijn? Welk budget is hiervoor nodig? Het is belangrijk dat het plan van aanpak werkbaar is en dat de termijnen goed zijn afgestemd op prioriteiten en mogelijkheden.

Waarom ADXpert?

Het kenmerk van ADXpert is een pragmatische aanpak. We zijn zelf ondernemers en willen een goede sparringpartner zijn voor ondernemers. Dat kenmerkt onze aanpak. Zo voorkomt u dat een RI&E een zinloze exercitie wordt. Bij ADXpert werken we met marktconforme tarieven.

Tip: U kunt de RI&E ook zelf uitvoeren, daarmee bespaart u kosten. Wij adviseren u graag.

Bel ons, of vraag meteen een offerte aan.

Preventief Medisch Onderzoek (PMO)

Een gezonde werknemer is de basis van een gezond bedrijf. Veel werkgevers kiezen voor een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) vanuit de gedachte dat bij het verzuimbeleid voorkomen beter is dan genezen. Liever neem je de juiste maatregelen vooraf dan dat je  geld moet uitgeven aan re-integratie en de vervanging van een zieke werknemer.

Een PMO is een medisch onderzoek, zonder dat meteen sprake is van concrete klachten of ziekte. Een PMO begint met een plan. In veel gevallen is de uitkomst van een RI&E een nuttig aanknopingspunt om het PMO-plan op te stellen. Een PMO kan erg laagdrempelig zijn: jaarlijks of tweejaarlijks de basisvragenlijst. Een PMO kan ook persoonlijker en op maat.

Een belangrijk aspect van een PMO is dat de resultaten op bedrijfs- en groepsniveau worden teruggekoppeld (>15 werknemers). Bedrijven en organisaties die ervoor kiezen om het PMO periodiek in te zetten, kunnen het beleid rondom vitaliteit en gezondheid op de werkvloer hierop zinvol afstemmen. Zo wordt een PMO een waardevol instrument om hoge verzuimcijfers te voorkomen of terug te dringen.

Werkwijze PMO

Een PMO kent drie stappen: ontwerp, uitvoering en nabespreking.

Wij beginnen een PMO altijd met een goed en diepgaand gesprek met de werkgever. ADXpert vindt het belangrijk dat een PMO doelmatig, uitvoerbaar en proportioneel wordt vormgegeven. De kosten en inzet moeten in verhouding staan tot het resultaat. Ons bedrijf staat bekend om zijn pragmatische aanpak en dat willen we graag zo houden.

De acceptatie van het proces door de mensen op de werkvloer is essentieel voor goede resultaten. Daarom besteden we in het plan ook veel aandacht aan goede communicatie.

Voor het onderzoek staat het gebruiksvriendelijke gezondheidsportaal ‘Gezondwerkt’ voor u klaar. Gezondwerkt biedt u veel gemak, bespaart u kosten, is snel en zorgt voor een professionele uitstraling. Uiteraard past dit softwarepakket bij alle verplichtingen van de AVG.

Meer weten? Lees hier over het PMO van ADXpert.

Werkplekonderzoek

Een werkplekonderzoek kan gezondheidsklachten voorkomen en verminderen. Het onderzoek levert u concrete adviezen op die de werksituatie verbeteren. Zo worden klachten bij werknemers verminderd én kan de productiviteit en tevredenheid worden verhoogd. Onze bedrijfsfysiotherapeut voert het werkplekonderzoek uit.

Second opinion

Als u als werknemer twijfelt aan het advies van de bedrijfsarts, bestaat de optie om een second opinion aan te vragen. Dit is mogelijk als het advies gaat over verzuimbegeleiding, een gezondheidsonderzoek of enig ander gezondheidsgerelateerd vraagstuk. 

Onze bedrijfsartsen bieden u graag een second opinion. De gedachte achter een second opinion is de kwaliteit van de bedrijfsgezondheidszorg te verhogen.

Stress- en burn-outcoaching

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat burn-outs op steeds jongere leeftijd voorkomen. Het is een van de snelst groeiende oorzaken van ziekteverzuim. Voor werknemers is het ingrijpend als zij te maken krijgen met een burn-out. Vooral omdat het zo moeilijk voorspelbaar is hoe het herstelproces verloopt. Vaak is het onduidelijk Hoelang een burn-outsituatie (nog) duurt.

Dezelfde vraag zal een werkgever zichzelf stellen. Wanneer kan de werknemer – juist bij burn-outs gaat het vaak om loyale en gedreven mensen – weer aan de slag? De onzekerheid over de prognose geeft werknemers en werkgevers extra stress.

Dit vraagstuk vereist daarom een andere benadering, zoals die van ADXpert. De coaches van ADXpert combineren de oplossingsgerichte benadering (solution focused approach) van stress- en burn-outcoaching met wetenschappelijke monitoring van het effect volgens de CDOI-vragenlijsten (client directed outcome informed).

Bij tijdig ingrijpen door onder andere preventief coaching in te zetten, kan uitval vaak voorkomen worden. Anders dan bij de curatieve zorg kan ADXpert vaak binnen twee weken een oriëntatiegesprek inplannen.

Waarom ADXpert?

1. Gaan voor perspectief

Erkenning van de stresservaring is voor ons het startpunt. Daarna kijken we vooruit. Een voorzichtige focus op de toekomst leidt sneller tot resultaat en geeft meer energie. Die aanpak is aantoonbaar effectiever dan ‘graven in het verleden’.

2. Doen wat werkt

ADXpert onderscheidt zich door een pragmatische aanpak op maat. Onze deskundige coaches denken niet in de eerste plaats vanuit methodieken, maar vanuit progressie. Kijk naar wat werkt, en doe er meer van. Stop met wat niet werkt, en doe wat anders.

3. Meten is weten

Om te weten wat werkt, is een verantwoord meetinstrument belangrijk. We werken met de wetenschappelijk verantwoorde CDOI-methodiek, die is ontwikkeld door onder andere Scott Miller. Een korte vragenlijst wordt iedere sessie ingezet om de voortgang en groei te monitoren en het begeleidingstraject te optimaliseren.

4. Prioriteit bij preventie

De beste preventie bij stress- en burn-outklachten is werknemers mentaal sterker laten worden en ze zelf de regie laten nemen om de werklast en de werkdruk in balans te houden. Onze coaches kunnen werknemers die hiermee worstelen professioneel ondersteunen.

Meer informatie nodig? Lees hier over stress- en burn-out coaching.

Revalidatie na corona (COVID-19)

De gevolgen voor het lichaam zijn soms groot na corona. Veel mensen ervaren klachten als vermoeidheid, minder goed kunnen ademhalen, stijvere spieren en gewrichten, een minder goed uithoudingsvermogen en minder spierkracht. Daarnaast is het zo dat cognitieve, mentale en emotionele klachten een grote (belemmerende) rol kunnen spelen bij goed herstel.

Wij hebben een programma opgesteld dat mensen helpt om goed te herstellen na een COVID-19-besmetting. Dit programma heeft een doorlooptijd van vier maanden.

Wilt u meer informatie? Lees hier over revalidatie na COVID-19 bij ADXpert.

Taakdelegatie

Taakdelegatie, wat is dat?

Tijdens een ziekmelding is het advies van de bedrijfsarts belangrijk voor de re-integratie. Een aantal taken van de bedrijfsarts kunnen andere professionals van de arbodienst ook uitvoeren. Denk hierbij aan een arbo-arts of een casemanager. Deze professionals werken dan onder supervisie van de bedrijfsarts.

Hoe blijft de kwaliteit gewaarborgd?

Wij zorgen er uiteraard voor dat de kwaliteit van de zorg altijd gewaarborgd is. De afspraken tussen de bedrijfsarts en de arbo-arts of casemanager taakdelegatie zijn vastgelegd in een overeenkomst. Er is regelmatig overleg tussen de professionals.

Wie bepaalt of het consult bij een casemanager taakdelegatie plaatsvindt?

De bedrijfsarts bepaalt per ziekmelding welke werkzaamheden door een andere professional van de arbodienst uitgevoerd mogen worden. Een werknemer heeft altijd het recht om een consult bij de bedrijfsarts aan te vragen.

Hoe zit het met de privacy?

Gedurende een ziekmelding blijft de bedrijfsarts altijd de eindverantwoordelijke. Hij houdt ook toezicht op de dossiers en de werkzaamheden van de arbo-arts en casemanager taakdelegatie. Deze professionals zijn net als de bedrijfsarts gebonden aan een medisch beroepsgeheim. We zorgen ervoor dat de privacy altijd gewaarborgd is.

Artikelen gerelateerd aan arbodienstverlening