Werkdruk, privéproblemen of ingrijpende gebeurtenissen kunnen leiden tot uitval en verminderde betrokkenheid. Door tijdig ondersteuning te bieden via bedrijfsmaatschappelijk werk, voorkom je langdurige uitval en verbeter je de betrokkenheid van medewerkers.
Snelle en professionele ondersteuning helpt medewerkers tijdig op de juiste weg.
Medewerkers krijgen grip op problemen, waardoor ze beter functioneren.
Creëer een veilige, ondersteunende werkomgeving en voldoe aan wettelijke verplichtingen.
Zonder professionele ondersteuning blijven problemen langer onopgemerkt, wat leidt tot uitval en oplopende verzuimkosten.
Werknemers zonder hulp kunnen vastlopen, wat zorgt voor minder productiviteit en een slechtere werksfeer.
Wanneer problemen niet bespreekbaar zijn, kunnen ze escaleren en de samenwerking binnen teams verstoren.
Met professionele ondersteuning door een bedrijfsmaatschappelijk werker krijgen medewerkers grip op hun uitdagingen, blijven ze inzetbaar en voorkom je langdurig verzuim.
Plan een adviesgesprek inTijdige ondersteuning helpt medewerkers problemen sneller op te lossen, waardoor uitval wordt voorkomen.
Medewerkers voelen zich gesteund en blijven beter presteren op de werkvloer.
Minder stress en conflicten zorgen voor een prettige werksfeer en sterkere teams.
Veel werkgevers zien medewerkers vastlopen in stress, conflicten of privéproblemen, zonder dat ze op tijd aan de bel trekken. Dit leidt tot uitval, hogere kosten en productiviteitsverlies. Bij ADXpert begrijpen we hoe cruciaal het is om deze signalen vroegtijdig op te vangen. Daarom bieden we bedrijfsmaatschappelijk werk met ervaren professionals die medewerkers de juiste begeleiding geven en werkgevers inzicht in preventieve oplossingen.
Het inschakelen van bedrijfsmaatschappelijk werk is een eenvoudige maar effectieve manier om medewerkers te ondersteunen bij werkgerelateerde en privéproblemen. Bij ADXpert zorgen we ervoor dat je organisatie snel toegang krijgt tot professionele begeleiding, zonder ingewikkelde processen. In drie overzichtelijke stappen helpen we jouw medewerkers weer vooruit.
De bedrijfsmaatschappelijk werker voert een intakegesprek met de medewerker en definieert de hulpvraag. Indien nodig wordt gericht doorverwezen.
Het traject bestaat uit maximaal vijf gesprekken. Na afloop ontvangt de werkgever (anoniem) advies over vervolgstappen.
"De gesprekken die ik met de bedrijfsmaatschappelijk werker van ADXpert had, heb ik als zeer fijn ervaren. Zij was een luisterend oor, stond op een betrokken manier naast me en gaf advies waar nodig. In de moeilijke tijd na een traumatische ervaring heb ik veel steun aan haar gehad. Ook een stukje zelfvertrouwen is weer terug gegroeid. Ze heeft me ook geholpen met een stukje assertiever zijn. Hier heb ik handvaten voor gekregen en die probeer ik iedere dag in praktijk te brengen. Kortom, een waardevolle hulpverlening die mij enorm heeft geholpen in mijn verwerkingsproces van het trauma."
"Wat we zelf merken is vooral de flexibiliteit van de bedrijfsmaatschappelijk werker, ze pakt door en is erg zorgvuldig. Ze geeft ook aan dat als je iemand aanmeldt dat ze dan die week nog contact legt en een afspraak maakt. Als de intake is geweest dan krijg ik netjes een e-mail met hoeveel gesprekken ze indiceert. Het gaat snel, vloeiend en zorgvuldig."
Joyce Leger des Heils
Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen over bedrijfsmaatschappelijk werk.
Bedrijfsmaatschappelijk werk richt zich op het ondersteunen van werknemers bij psychosociale problemen die hun functioneren kunnen beïnvloeden. Dit kan gaan om stress, conflicten, verzuim, financiële zorgen of traumatische gebeurtenissen. Door tijdige begeleiding en interventie helpt het bedrijfsmaatschappelijk werk verzuim te voorkomen en het welzijn van werknemers te verbeteren.
Een bedrijfsmaatschappelijk werker biedt individuele ondersteuning aan werknemers die worstelen met werk- of privéproblemen. Dit gebeurt via intakegesprekken, advies aan zowel werknemer als werkgever en een hulpverleningstraject van maximaal vijf gesprekken. Mocht tijdens de intake blijken dat een andere vorm van begeleiding beter past, dan wordt er gericht doorverwezen.
Een vertrouwenspersoon richt zich op ongewenste omgangsvormen (zoals pesten en intimidatie), terwijl een bedrijfsmaatschappelijk werker ondersteunt bij werkstress, privéproblemen en conflicten.
Een standaardtraject bestaat uit maximaal vijf gesprekken. Indien nodig wordt de medewerker doorverwezen naar aanvullende hulpverlening.
Wil je medewerkers de juiste ondersteuning bieden bij werkgerelateerde of persoonlijke problemen? Plan een vrijblijvend adviesgesprek over bedrijfsmaatschappelijk werk. We bespreken hoe we kunnen bijdragen aan het welzijn en functioneren van jouw medewerkers, zodat ze weer grip krijgen op hun situatie. Dit gesprek kan zowel telefonisch als op locatie plaatsvinden.